Onderhandelen met Jan Jaap #3

21 november 2018 - Tissamaharama, Sri Lanka

Dag twee in Ella gingen we naar een mooie waterval en gingen we naar de Nine Arch brug. Die burg waar de trein overheen gaat zeg maar. We begonnen bij de waterval. Eerst moesten we onze onderhandel technieken bijspijkeren en een tuktuk regelen. Ookal onderhandel je voor 1 of 2 euro het gaat om de eer. Het idee dat je voor een normale prijs ergens heen wordt gebracht en niet dat je er overdreven veel voor betaald. Dus Jan Jaap kwam aan met zijn tuktuk. Dus ik zeg: hoi Jan Jaap. Gozer kijkt me raar aan. Was het waarschijnlijk niet Jan Jaap. Deze onderhandel techniek loopt al spaak. Met een hele overtuigende stem zeg ik: gozert ik weet je bent Jan Jaap niet maar voor 300 Rupiah (€1,50) breng je ons naar die spetterende waterval en breng je ons terug naar Ella. Hij kijkt me raar aan en zegt prima gozert spring in. Godnondeju geen onderhandeling. Ik balen maarja we zijn bij de waterval. De laatste dagen was er zoveel water gevallen dat Sri Lanka 25 duizend buitenzwembaden erbij had. De waterval was veranderd naar een bruine tsunami die van de rots viel. Na wat kijken wilde we weer de drone omhoog gooien. Ineens kwam familie straathond een kijkje nemen. Lisa probeert de drone omhoog te gooien en ik dans er omheen als een soort honden verschrikker. Gegeven moment stopt er een Engels koppel en begint tegen ons te praten. Drone dit drone dat. Ja leuk gozert maar als ik ook nog moet praten tijdens mijn honden-wegjaagdans wordt Lisa opgegeten door paar straathonden. Na een kleine kamerdebat kwam ik met de familie straathond tot een overeenkomst. Ik schrijf in de review dat ze een bot mee moeten nemen voor de honden en zij laten me met rust. Na de honden moest ik dus twee Engelse bezighouden. Lisa was in opperste concentratie en ging de vragenlijst van de Engelse beantwoorden. Welke camera we hadden enz. Ja een fotocamera die ook kan filmen wat is dit voor overhoring. Na contacten uitgewisseld te hebben gingen we verder.
Jan Jaap kwam nog ff kijken of we hem niet gepeerd waren maar nee.

Terug probeerde ik nog wat te onderhandelen, want dit kon zo niet. Ik vroeg of hij ons bij de nine arch bridge wilde afzetten maar helaas dat wilde hij niet. Geen onderhandeling.. toen had ik de neiging om zn tuktuk te kopen alleen maar om toch te kunnen onderhandelen maar helaas we moesten door. We gingen naar de Nine Arch Bridge. Daar aangekomen gingen we wat mooie plaatjes schieten. We vonden een plek op de berg tussen de thee plantjes. Eenmaal boven begon het te regenen. De berg werd een soort ijsberg van modder. Daar stonden we dan zonder klapschaatsen. Als bergbeklimmers klommen we naar beneden en gingen we terug naar onze bunker. Bij de weg stopte meteen een tuktuk en bracht ons naar onze warme bunker. Snel eten want de volgende dag gaan we naar Yala.

We pakte eerst de bus naar Wellawaya en van daaruit nemen we de bus naar Thisasamaharama. Dat is zn vervelende naam dat ze het Tissa noemen. Lijkt een beetje op wat we thuis doen. Als iets te lang is maak je het korter. Zo vraag je niet: Moeders wat eten we vanavond maar: MA VOEDSEL?! Dus die afkortingen bevielen me wel. In Wellawaya wilde een gozert ons brengen met de auto naar Tissa prima prijs wat ik me nog herinner en we zaten 2 uur in de auto en van Tissa zn kleine 15 minuten naar Yala.

Aangekomen in Yala, kwamen we in een soort kampeertent voor mensen die een hekel hebben aan kamperen. Een hotelkamer met tentdoeken aan de zijkant. Helemaal prima dus. We gingen nog even kayaken en gingen eten. Daar ontmoeten we 4 Engelse 'lads'. Drie van de 4 lads waren dus cricketfan. Ja serieus cricketfan. En de vierde wilde gewoon zo dronken mogelijk worden in Sri Lanka. Engeland moest tegen Sri Lanka spelen en ze vertelde wat over Cricket. Z'n wedstrijd kan wel 5 dagen duren. Niet alleen ik schrok daarvan ook de "niet cricketfan" die zag zijn week al helemaal instorten. Nog even gelachen met de lads en we gingen slapen want morgen gaan we op safari. Via het resort was het $75 pp. online hadden we iets gevonden voor $35 pp. Tel uit je winst. Wij blij, resort wat minder. We moesten om 4 uur op. 4 uur koleree. Ik minder blij. Resort lachen.. we werden opgehaald in een Jeep waar achterop 6 stoelen werden geplaatst. De Sri Lankaanse broer van Max v Doortrappen zat achter het stuur en scheurde ons naar het park. Daar stonden zn 20 jeeps met toeristen. Wij zijn uiteraard geen toeristen want wij zijn locals want we nemen de localbus haha. Nee wij zijn opper toeristen want we lopen met een camera en hebben zn heuptasje om. Maar dat is niet errug!

In het park is het een soort verkennen ieder scheurt zijn eigen kant op. Opzoek naar dieren. Onze driver krijgt ineens een belletje draait zn truck en houdt zijn rechterbeen stijf. We vliegen door dat park maar we waren te laat. We moeten aansluiten in de Jeepfile. Boven in de boom zit een bruine beer en daaronder staan 20 jeeps te gluren. Foto's geschoten van de beer we gingen door. We zagen nog paar bizons in het water liggen. Ik dacht dit kan niet waar zijn wat is de kans dat je Erica Terpstra tegen komt in Yala. Dus ik schreeuwen: HEE ERICA THIJS HIERR!! Maar helaas de Bizon reageerde niet. Terug naar de tent want de volgende dag gaan we naar Tangale

Dat lees je verder in een ander verhaaltje

Dikke kus naar Erica Terpstra. En oja Jan Jaap ik wil je tuktuk of je schoenen.

ps. Heb helemaal geen review geschreven voor de hond. Maar ik maak het goed en ga op de partij voor de dieren stemmen.

1. Lenie de laat:
    14 december 2018
    Wat ben je toch een lekker ding Ik geniet met jullie mee😂